Kogekunst og slagtilbud – gourmetdrømme i discountland
Er fødevaredebatten i vildrede? Foretrækker vi mad, som ikke smager af noget? Og hvor står den kvalitetsbevidste forbruger i dag? Kulturo diskuterer madtendenser og -fænomener i sit nydesignede temanummer, som udkommer torsdag den 6. marts 2008.
Madkulturens placering i det moderne samfund er genstand for voksende debat. Kultureliten dyrker maden som exceptionel lokaloplevelse, mens meningsdannere og madskribenter efterlyser kvalitetsbevidsthed og fødevareetik. Kulturo har bedt en række kulturskribenter, forskere og kunstnere om deres mening.
Kulturo No. 26 – Mad
14. årgang, 2008
© Kulturo, skribenter og kunstnere
Indhold
Leder: Kogekunst og slagtilbud Læs
Niels Kayser Nielsen: Rullekebab og gårdbutik – om madkulturelle tendenser
Christian Coff: Uhm, det er smagløst
Camma Juel Jepsen: 0:59 – interview med Mads Hagstrøm
Camilla Jalving: Pad Thai som kunstnerisk projekt – måltidet som social interaktion i Rikrit Tiravanijas kunst
Jeppe Brixvold: ØSTERS, forskrift
Helle Brønnum Carlsen: Smagens selekterende sanselighed – madens æstetiske kommunikation
Sissel Bergfjord: CROSTINI TOSCANI OG CHOKOLADE
Anders Dræby Sørensen: Spiseforstyrrelsernes tavse kulturkritik
Thomas Kyhn Rovsing Hjørnet: NIETZSCHE / Mad
Per Torp Sangild: Mad, medicin og filosofi i Øst og Vest
Karsten Wind Meyhoff: Det kødelige paradis – frugten som afrodisiakum i Tusind og én nats eventyrThomas Kyhn Rovsing Hjørnet: Fordøjelsen
Vi producerer i dag mad til at brødføde 12 milliarder mennesker, mens der dagligt dør cirka 100.000 af sult og underernæring. Øko-foretagendet Aarstiderne runder de 40.000 værdibevidste abonnenter, mens undersøgelser viser, at danskerne på verdensplan bruger allerfærrest penge på mad. I dette kaos af paradokser forsøger Kulturo at se en sammenhæng.