KULTURO header image 3

Aktuelt nummer

KULTURO No. 42
22. årgang, 2016

© KULTURO, skribenter og kunstnere

cover_42_industri-forsideKulturo #42 blev udgivet 27. oktober 2016 og kan købes hos vores forhandlere eller her på siden.

Læs lederen her

Industrierne er i dag trængt ud hinsides fabrikshallerne og kommer til syne i sektorialiseret form – som våbenindustri, medicinalindustri, fødevareindustri, kulturindistri, asylindustri, ja, alt bliver før eller siden til industri. Den traditionelle produktion outsources og rammes af deindustrialisering, og arbejdet er flyttet ind i kontorer og mødelokaler, hvor erhvervslivet og vidensarbejderne indretter sig efter LEAN-principper udviklet på 1960’ernes Toyota-fabrikker og diskuterer, om deres pensionsordninger fortsat skal være bundet til fossil kapital.

Med finansmarkederne og internettet som sine tyngdepunkter er den såkaldte industri 4.0 skudt frem som en ny, cyberkapitalistisk horisont for produktion, infrastruktur og vidensdeling, og samtidig er oversøiske handelsaftaler som TTIP og CETA, der forhandles bag lukkede døre, på vej til at ændre spillereglerne for både lokale arbejdsforhold og den globale industrieksport.

I dette nummer af KULTURO ser vi nærmere på, hvad industrien har været, er i dag og er ved at blive til, og vi stille skarpt på de mange udeståender, industrien har med kulturen.

Se indholdsfortegnelsen her

Nicklas Weis Damkjærs artikel undersøger de muligheder, den digitale teknologi tilbyder postmoderne virksomheder ved at se på, hvordan cybervirksomhederne benytter algoritmer på internettet til at manipulere brugere og opdyrke markeder.

Med sit essay om den nye samfundsklasse, prekariatet vender Simone Seflands blikket fra virksomhederne til arbejderne, der med konkurrencestaten har oplevet en stigende usikkerhed og faldende muligheder for at organisere sig.

I sin artikel om design og syntetiske materialer dykker Ulrik Schmidt ned i den industrielle produktion, og Nicklas Freisleben Lund giver et historisk tilbageblik på forholdet mellem industri og national identitet i en artikel om den nazistiske propagandafilm Das Stahltier, der blev lavet i anledningen af 100-året for den tyske jernbane.

Sidst men ikke mindst bringer vi teksten “Arbejdere og studerende. 68′-bevægelsen” af den italienske marxist Franco Berardi ‘Bifo’, der ikke før har været oversat til dansk. Den tematiserer forholdet mellem intellektuelt arbejde og klassekamp og flankeres af en kontekstualiserende tekst af Mikkel Bolt om autonomia-bevægelsen.

Derudover præsenterer KULTURO #42 kunstbidrag af Hito Steyerl, Sif Itona Westerberg, Stephanie Zoche og Tobias Faisst, foruden en nyskrevet novelle af Jonas Eika Rasmussen.

Køb KULTURO #42 her